Zalm met mie, broccoli en sesamsojadressing

Hallo daar!

Het recept van vandaag wil ik bijna geen recept noemen, zo simpel is het. En vooral ook: het is een suggestie. Vrijwel elk ingrediënt kun je namelijk vervangen door iets wat jij lekker vind. Ik maak het met zalm, broccoli en sojaboontjes, maar joh, als jij zin hebt in kip, paksoi en worteltjes dan doe je dat!

Bonuspunt van dit recept: het is heel erg snel klaar! En daar wordt een mens blij van.

Dus laten we meteen beginnen.

Wat heb je nodig (voor 2 personen)

  • 2 teentjes knoflook (of 1 megagrote)
  • een stuk gember (ongeveer ter grootte van je duim) en/of een eetlepel gembersiroop (het is niet per se nodig ze allebei te doen. Gembersiroop geeft ook wat zoetigheid af. Je zou ook een klein beetje honing kunnen toevoegen ipv gembersiroop, zeker als je al gember hebt toegevoegd).
  • Flink wat sojasaus
  • Flink wat sesamzaadjes
  • Limoen (wat rasp en sap)
  • 2 stukken zalm (of kip, of varkenshaas, of garnalen, of waar jij zin in hebt)
  • Groenten naar keuze, ik gebruik hier broccoli, sojaboontjes, mini-maiskolfjes en 1 ui.
  • Mie (ik neem altijd die mie die in een vierkantje zit opgekruld en dan hoef ik alleen maar zoveel vierkantjes als dat er personen zijn in het water te gooien)

Hoe maak je het?

  1. je snijdt de knoflook fijn (of perst ‘m uit) en doet hetzelfde met de gember
  2. in een klein kommetje meng je knoflook, gember, gembersiroop of honing, en flink wat sojasaus (minstens 4 eetlepels wel) en ook flink wat sesamzaadjes. Rasp wat limoen er in en knijp er ook wat sap uit. Je kunt even proeven of het naar smaak is! Eventueel, als je het lekker vindt, kun je ook nog een klein beetje sesamolie of chili olie toevoegen, voor wat extra smaak. Of een chilipepertje natuurlijk!
  3. De zalm bak je in de pan in wat olie, en na een tijdje lepel je er de dressing overheen. Je kunt ongeveer de helft opmaken aan je zalm, de rest gaat straks nog over je groenten.
  4. In dezelfde pan bak je ook je groenten. Ik had een uitje (die ik in partjes had gesneden zodat het nog veel bite had, vind ik lekker). En ik voegde even later ook wat mini-maiskolfjes toe die ik door de helft had gesneden, en wat broccoli die ik eerst stoomde boven het kokende water waar ik even later de mie in kook.
  5. Zoals bij stap 4 al gezegd: in een andere pan breng je water aan de kook, gooi er nog een bouillonblokje in voor de smaak, en kook je de mie. Dit hoef je pas redelijk op het einde te doen want mie kook je in zowat 3 minuten al gaar. Bewaar wat van het kookvocht!
  6. Als al je groenten en vis in de pan gebakken zijn dan voeg je de rest van je dressing toe aan deze pan en bak je dat ook nog even mee. Eventueel kun je wat bouillon waar je de mie in gekookt had toevoegen om er net iets meer een saus van te maken. Alles mag lekker snel in dit gerecht omdat het snel gaar genoeg is en op hoog vuur iets snel bakken zorgt ervoor dat de smaak er goed in blijft (en de vitamientjes, ook niet onbelangrijk).
  7. Serveer in diepe borden de mie, met daarover het groentenmengsel. De zalm leg je er bij en je bent er al bijna! Ik strooide er op het eind nog wat rauwe sojaboontjes overheen omdat dat echt mijn lievelingsstrooisel is. Eventueel nog wat extra sesamzaadjes (voor de sier is dat vooral) en je bent klaar! Eet smakelijk!

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *